Struikelblok

Ritme, alleen al het woord bezorgt me kippenvel. Moet er ritmisch worden gestapt, geklapt of gedanst dan wordt ik lichtjes misselijk.
Uit ik mijn twijfel en vertel ik dat het misschien een beetje stroef zou kunnen gaan wordt dat steenvast beantwoord met: Het is echt simpel, maak je geen zorgen.
Er wordt gedacht dat ik een grapje maak of overdrijf. Met zweetoksels sta ik klaar en probeer me te concentreren. Ik smijt me en doe zo goed mogelijk mee. Na jaren ben ik zover dat ik met bovenmenselijke inspanning één handeling tegelijk een minuut of vijf in het zelfde ritme kan volhouden.
Komt er iets bij, lopen én klappen of duurt de oefening langer dan 5 minuten dan gaat het mis. Mijn lijf gaat zijn eigen weg. 
Dansen met een partner daar wordt ik mottig van. In mijn eentje is er geen probleem. Dan beweeg ik me op mijn eigen ritme gelukzalig door de ruimte.
Gisteren was het zover: De eerste repetitie met een danser van het Ballet C de la B. En dat is geen groepje van de straat waar je met een beetje foefelen wel doorheen struikelt. Ik zag er enorm tegenop, kon niet afzeggen want het is zes weken lang een project van de straattheatergroep waar ik in speel.
We begonnen op het gemakje met opwarmoefeningen, ik kon volgen. Ik rolde over de vloer, deed vreemde loopjes, zwaaide met mijn armen en trok raar met mijn hoofd. In opperste concentratie probeerde ik de controle over mijn bewegingen te krijgen en de aanwijzigingen te volgen.
Tien uur, het einde van de les komt als verrassing. Is het al zo laat? Nog nadampend van de inspanning komt het besef dat ik mijn ritmeangst te slim af ben geweest.


Geef een reactie

