Trappist

foto Frank Bassleer
Het liefst zou ik huppelen door de gangen, over de grijs met zwarte tegels glijden op mijn sokken. Dat doe ik natuurlijk niet. Ik ben hier in een klooster en probeer me te gedragen. Daarnet sloop ik nog binnen tijdens de mis. Ik kon niet goed verstaan waar het over ging. Ik liet me wiegen op het ritme van de woorden en de bijbehorende rituelen. Ik kon me best voorstellen hoe fijn en geruststellend het moet zijn om elke dag een uurtje zo door te brengen. Nonkel Pater zit hier minstens drie keer per dag.
Hij heeft wel het licht gezien.
Ergens midden in de tweede wereldoorlog kwam ie aan op zijn fiets in Westmalle. Hij werd niet echt warm onthaald want hij belde de broeder wakker die extra vroeg naar bed was gegaan om in de komende kerstnacht fris op te kunnen staan. Zelfs broeders zijn blijkbaar wel eens chagerijning. Toch wist hij meteen ‘ Hier ben ik thuis ‘


3 responses to “Trappist

Geef een reactie

