Plas

Bij de kassa van de supermarkt stop ik alvast een euro vijftig los in mijn zak.  Het is voor de vrouw die buiten op een krukje zit te bedelen. Het is een vrouw met een hoofddoek, ergens in de zestig schat ik. Met een papierenbekertje voor zich probeert ze de buit voor deze zondag binnen te halen. Als ik buitenkom is het krukje leeg. Haar rooie boodschappenwagentje met wat spullen in staat er ook nog. Ik aarzel met het geld in mijn hand, zal ik het op het krukje leggen?
Toch maar niet, dat is weg voor ze terug is. Als ik naar de auto loop zie ik haar staan bij een boom in het plantsoen. Ze plukt aan haar vest en het lijkt alsof ze er iets in stopt of uithaalt. Ze ziet me kijken en ik sla gegeneerd mijn ogen neer. Mijn nieuwsgierigheid is sterker dan het fatsoen. Ik hou mijn hoofd een beetje naar beneden om haar zo onopvallen mogelijk te bekijken.
Ze zet haar wandelstok tegen de boom en wandelt naar de bosjes. Zonder op of om te kijken stapt ze de struiken in. Ik blijf stomverbaasd achter.


Geef een reactie

