Betovering

Ik pak een fiets uit het rek en scheur in mijn secret agent kostuum, lange regenjas tot boven dichtgeknoopt  met een neus en plastic bril, door de straten van een klein stadje. Vol overgave werp ik me, nadat ik de fiets weer teruggaf aan de verbaasde eigenaar,  achter reclameborden en geparkeerde auto’s. Ik neem een dienblad uit handen van een ober en laveer tussen de mensen op het terras. Ik zie een van mijn collega’s van een schuine helling afrollen, zijn jas afkloppen en weer verder stappen. Een ander verstopt zich in een kleine kartonnen doos waar alleen haar hoofd in past.

Als we uit de kleedkamer zijn gekomen en naar het optreden van de Fanfare staan te kijken komt er een vrouw op me af. Ze spreekt me toe in het Sloveens, ik begrijp er niks van. Ze draagt een blauwe jasschort, ze is ergens in de zeventig denk ik. Dan steekt ze haar hand uit en pakt de mijne. In gebrekkig Duits bedankt ze ons wel tien keer. Welk een verrassing het was, hoe schoon, en genieten! Ze heeft mijn hand nu vastgenomen in haar twee handen. De tranen springen me in me in de ogen. Pas als ik zacht mijn hand terugtrek lacht ze en laat los.


One response to “Betovering

Geef een reactie

