Contrast

De bruidegom heeft nieuwe schoenen en een blaar. De bruid draagt wit en ze straalt van nog lang en veel en gelukkig. De fanfare speelt, kindjes dansen en de grote mensen draaien langzaam rondjes terwijl ze elkaar diep in de ogen kijken. Er is een hapje en drank en iedereen heeft zijn beste goed aangetrokken. In de tuin is vuur en de kinderen renen in het donker dol geworden van te veel aandacht, suiker en opwinding gillend door de tuin. Ik ken er niet veel mensen maar ik word omarmd en gekoesterd. Met blote voeten loop ik door het gras en ben gelukkig

De zon schijnt, er is muziek en zang en mooie woorden voor de kunstenaar wiens werk in de historische kerk hangt. De mensen komen toe in dure glimmende auto’s. Ze parkeeren op de stoep om hun vrouw uit te laten stappen. Een man poetst met spuug en zijn vinger stofjes van zijn aubergine-kleurige instappers. De lippen van de dames roodgestift, de huid donkerbruin de kleren goed van snit en duur van stof. Er word gekust, nergens raakt de mond een wang. Een man loopt met grote driftige passen in zijn blauwe linnen pak heen en weer. Hij sist naar iedereen waarvan hij denkt dat die iets onordelijk doet en roept: De kansel is voorbehouden aan de predikant waarna de mensen die in de overvolle kerk een plekje zoeken beschaamd van de trapjes naar beneden komen. Hij spreekt zijn tekst in het Frans en Nederlands want anders begrijpen de mensen uit Knokke het niet. Feestelijk, dat moest het zijn. Ik kan het wel zien aan de mooi versierde kerk, de klimop rond het hek en de grote manden aardbeien en de drank die men naar binnen draagt. Ik kan maar een ding denken: Vreugdeloos. Ik voel me enorm verloren.


Geef een reactie

