Aanhouden

Om half twee in de nacht rij ik langs de kust richting huis. De auto achter me komt snel dichterbij. Stop politie licht in rode letters op. Ik trap rustig op de rem en zet de ouwe groene aan de kant van de weg. Een jonge agent stapt uit, ik doe mijn raampje naar beneden. Als ie vraagt waar ik vandaan kom wil ik antwoorden dat ik net een vuur stookte op het strand maar gelukkig bedenk ik me op tijd dat je geen vuur mag maken op het strand. Van de zee, zeg ik. Dan wil hij graag mijn papieren zien. Oeps vergeten. Ik grabbel in het daskboordkastje in een wanhopige poging om de autopapieren te vinden. Meestal liggen die daar toch. Op een of andere manier maken agenten me altijd zenuwachtig, zelfs als ik niks verkeerd doe. Opgelucht foefel ik een mapje tevoorschijn. De agent bukt zich nog een beetje verder en steekt zijn blonde hoofd door het raampje. Heb jij ook geen papieren mee vraagt hij aan mijn vriendje. De drank, het strand, zijn drukke werkdag, vroeg opstaan en dan nog deze plotselinge interventie maken dat  hij niet al te snel een reactie geeft. Do you speak English roept de agent mij auto in. Verbazing, schrik en ook de wil om deftig antwoord te geven zie ik op het gezicht naast me verschijnen en in zijn beste Engels zegt ie “Yes but I’m Flemish. Ik voel een enorme lachkriebel opkomen. Mijn blik strak op de weg gericht lukt het me serieus te blijven. Terwijl mijn vriend in al zijn tassen en zakken naar zijn id kaart zoekt worden de autopapieren bekeken. Of de auto op mijn naam staat willen ze weten. Ik heb geen idee. Het zou ook op de naam van mijn partner kunnen zijn. Ik zie ze kijken naar de man naast me. Nee, nee dat is hij niet zeg ik snel. Dan valt er een stilte.
Ik zie ze denken, half twee in de nacht, strand, zenuwachtifg gedoe, niet haar man…Aha!

Snel zoeken ze mijn gegevens op.  Alles wat ik zeg klopt zeker min of meer want ik mag weg . Ze wensen ons een goede nacht en met de waarschuwing dat ik voortaan mijn id bij me moet hebben nemen we afscheid. Na twee dagen moet ik er nog steeds om grinniken.


2 responses to “Aanhouden

Geef een reactie

