Ontmoeting

De grijze Lexus wordt half op de Steendam geparkeerd. Ik moet vol in de remmen om te zorgen dat ik er niet achterop klap. Een beetje verdwaasd tuur ik vannachter de voorruit. Wie zet er zijn auto nu half op een drukke doorgaande straat? Een soort van Carlo Ponti in zijn goed jaren stapt uit. Wit overhemd over een bolle buik gespannen, zwarte lakleren riem houdt de beige broek op zijn plek. Glimmende schoenen, een ferme zonnenbril en grote sigaar maken het plaatje af. Hij zwiert de deur dicht. In een impuls druk ik op de toeter van mijn bejaarde Starlet en zwaai. De man houdt de pas in en draait zich om. De zonnenbril schuift ie naar boven. Ik zwaai nog eens en lach hem stralend toe.
Hijstaat als bevroren.
Dan gaat opeens het licht aan. Hij werpt me een kushandje en toe en stapt de tabakswinkel binnen. In de deuropening zwaait hij me na.


Geef een reactie

