Fuck the System

De leren jas ligt al wekenlang te wachten in de kofferbak. Er moet een nieuwe rits in en ik beloofde hem naar de Koerdische kleermaker te brengen. Als ik hem eindelijk weg breng kijkt de beste man nogal zorgelijk, er is geen bruine rits meer, enkel zwarte. Geen probleem stel ik hem gerust zolang ie niet roze of rood is, is alles in orde.
De week van oud en nieuw mag ik hem komen halen.
De hele dag al werkte ik de klussen van een half oudjaar af. Mijn lekke fietsband laten repareren, de zooi naar ‘tstort brengen, de ziektekostenverzekering betalen, douche poetsen. Het enig wat nog op de lijst staat is de jas ophalen.
Als ik binnenkom in de werkplaats van de kleermaker zit ie als een krankzinnige op zijn naaimachine te raggen. Het lijkt even te duren voor ie beseft dat er een klant is. Hij springt op, druk gebarend dat ie druk, druk, druk is.
De leren jas,zeg ik.
Hij pakt een jas uit het rek. Deze?
Ik heb geen idee, want de jas is van een vriend maar ik kan wel beamen dat het een bruine jas was en deze is ook bruin, dus.
Bracht je de jas zelf? Als ik bevestigend knik mompelt ie dat de andere jas door een man is gebracht. Ik vertel nog eens van de rits die niet bruin was. Zijn gezicht licht op. Ahja! Dan is het hem. Voor de zekerheid laat ik mijn telefoonnummer achter.
Ik hang de jas in het huis van de vriend, hij is niet huis maar in het zicht over een stoel kan hij hem niet missen.
Even later belt ie: Je hebt de verkeerde jas mee teruggenomen maar hij past me veel beter dan de mijne
Ik breng de jas niet terug. Ik ben er zeker van dat de jas van mijn vriend de eigenaar van de verkeerde jas ook veel beter zal passen.


2 responses to “Fuck the System

Geef een reactie

