Van Waterlandkerkje naar Saint Remy sur l ‘Au 1

Na een prachtige wandeldag, dag 3, ben ik op zoek naar een slaapplek. De zak op mijn rug weegt als lood, ik wil niks liever dan het gewicht van mijn schouders laten glijden. Ik ben ergens in de buurt van Maria Aalter en vraag een passerende boer of er misschien een camping in de buurt is.
Hij verwijst me door naar de pastorie van het dorp, daar kan ik de tent vast wel in de tuin zetten. Na nog een uur stevig stappen, de zon op mijn kop, bel ik aan bij het statige huis. Binnen tref ik twee pubers, een enorme zooi en vang ik bot. Hun ouders zijn niet thuis, ze weten niet of het mag.
De Broeders van Liefde die hebben een klooster in het dorp, die vangen vast dappere pelgrims op.
Het klooster heeft een lange oprijlaan en zit propvol gitzwarte gelovigen. Zieltjes gewonnen in Afrika. Ze kijken verwonderd naar de enorme rugzak daarna naar mijn borsten en dan snel naar de grond.
Overste Guido is beminnelijk en wijst me het leslokaal, een gebouwtje met wasbak, toilet en keuken. Daar kan het matje uitgerold worden.
Ik eet frieten van de plaatselijke frituur en zal daar s’nachts enorm ‘het zuur’van krijgen. Na het eten doe ik nog een kleine wandeling door het dorp, onbegrijpelijk mompelt overste Guido die ik tegenkom in de verwaarloosde maar prachtie tuin: Ge moet nog kweetnie hoever. In de avondschemer drink ik thee op het bordes van mijn huisje voor één nacht. Aan de zijkant van het klooster staan twee jonge geestelijken, ze staren onafgebroken. Als ik in het donker naar binnen stap ontdek ik dat de deur niet op slot kan. Even aarzel ik maar dan sleep ik zonder twijfel een enorme metalen tafel uit het leslokaal voor de deur. Ik wil wel zeker zijn dat er in het diepst van de nacht niemand uit het klooster uit naam van de broeders de liefde komt brengen.


Geef een reactie

