Uit

IMG_3369

Ik zie je zitten in je bed in de kamer. Broodmager, je horloge op het nachtkastje, zo’n verrijdbaar ding van de thuiszorg in mottig beige, de poes op bed. Je hebt net een ijsje op, poes mag de restje oplikken.
Dini heeft je haar geknipt. Ik moet er wel een beetje fatsoenlijk bij liggen straks als ik dood ben zeg je.

We praten over de begrafenis, ik zal spreken beloof ik. Je wil graag weten wat dan. Dat ik zo van je hou, natuurlijk. Ik heb werkelijk geen idee welke woorden ik moet gebruiken als jij dood bent.

Ik leun met mijn billen tegen de gaskachel. Het is ijskoud in je kamer, jij hebt het steeds zo warm. Opgetogen vertel je dat je weet welke grafsteen je wil: Een grote roze driehoek.
Ik krijg de slappe lach, jij niet.
Je bent bloedserieus. Ik kom met argumenten: Je hebt de afgelopen tien jaar geen roze driehoek gedragen, wat doet het er toe dat je sex met vrouwen had als je toch dood bent, het ziet er belachelijk uit, waarom wil je een statement maken na je leven?

Je blijft standvastig als een koppig kind. Bovendien herinner je me er fijntjes aan dat ik beloofde je wensen te respecteren.
Zelfs mijn wanhopige vraag waar ik dan wel zo’n reuze roze driehoek vandaan moet halen leg je naast je neer.
Volgens jou verzin ik vast wel iets

Nou dat deed ik Yvonne, want je was mijn allerliefste vriendinnetje, ik had hem eigenhandig gebakken als het moest. Gelukkig vond ik een vrouw die enthousiast aan de klus begon.
Maar god wat is dat ding lelijk. Ik kan niet wachten tot ie stuk vriest. De hele winter al hou ik hem als een havik in de gaten. Ik tik even op de bovenkant als ik je graf bezoek. Mompel spreuken en verwensingen.
Wat een opluchting zou het zijn als ie in gruzelementen lag. Dan laat ik samen met de kinderen, je zus en de rest van je vriendinnen een deftig monument maken.

Ik mis je zo Yvonne.


2 responses to “Uit

Geef een reactie

