Afrika

IMG_2067
Op school in Nederland zijn er zakdoekjes gemaakt voor de afrikaanse kindjes. Er is iets op geborduurd en er zit een briefje opgespeld met een adres en naam. Dat is leuk, bedacht de school, kunnen ze met elkaar schrijven. De geestelijke waarmee ik de reis heb gemaakt, ik maak een radioverslag over zijn goede werken, heeft de zakdoekjes meegekregen in een grote plastic zak. De pater van de missiepost zou ze graag aan de juf van de school geven. Die kan ze dan met een verhaal erbij aan de leerlingen geven. Een bedank briefje zullen ze dan gezamenlijk schrijven.
De man weigert, hij heeft ze meegekregen en gaat ze ook zelf uitdelen. Koppig als een kind houdt hij de tas met zakdoekjes in zijn hand.
In het midden van het zandplein begint hij de ze uit te delen. Kinderen en volwassen mannen stormen op hem af. De ouderen rukken de zakdoekjes uit de handen van de kleintjes. De man heeft ondertussen de tas met zakdoekjes boven zijn hoofd getild. Om hem heem staan zeker 50 mannen en jongetjes, ze roepen en springen op en neer. De man keert de tas boven zijn hoofd om en rent weg. Op de plek waar hij stond ontstaat een gevecht om de zakdoeken.
Ik sta op de veranda en kijk, lachend komt de man waarmee ik al een week op reis ben naar boven. Hij slaat het stof van zijn kleren. Wat een prachtige jongetjes, zulke mooie sterke witte tanden en kroeshaar.
Ik draai me om en ga de trap af, ik zet me met mijn rug tegen een beschaduwde muur en vloek en vloek tot ik geen woorden meer heb.


Geef een reactie

