JA!

Als je alleen reist proberen mensen je vaak gerust te stellen. Eerst zeggen ze dat je eindbestemming nog kei ver weg ligt, hoe hoog en steil er nog geklommen moet worden en hoeveel het nog gaat regenen. Snel daar achteraan zeggen ze dan dingen als: Jij haalt het wel, uiteindelijk valt het wel mee en wat zal het fijn zijn als je aankomt/weer thuis bent.
Ze bedoelen het vast goed maar ik vind het vervelend. Wat moet er gesust? Of beter nog wie?
Het is niet uit armoede maar uit lust, dat reizen alleen. Ik kies ervoor en geniet ervan.
Ik probeer het uit te leggen maar het helpt niks. Ze blijven even hardnekkig als goedgemutst in alle talen zeggen dat de regen minder zal worden, ik de route vast zo weer vind en dat uiteindelijk aan alles wel een einde komt.
HOU TOCH ALLEMAAL JE KOP!
Let wel het gaat hier niet over mensen die van me houden en met bezwerende formules zoals: Pas goed op, doe voorzichtig, kijk uit als je naar beneden suist. de goden willen bezweren en onheil willen afwenden.
Die formules hebben nut, ik schat ze op waarde en aanvaard ze met graagte. Het is een manier om te zeggen dat ze me graag zien.
Ik denk aan hun woorden als ik me rot voel of met een hongerklop van de fiets afdonder. Het kan me soms tot tranen toe beroeren en hun liefde voor mij helpt me vooruit.
Maar deze wildvreemden onderweg die het uiteindelijk geen snars kan schelen hoe het met me afloopt en die hun sussende woorden maar over me uit blijven storten ergeren me mateloos.
Mocht u een fietser alleen voorbij zien speren of peinzend op een wegenkaart zien turen? Ik geef één goede raad: Zwaai zo vriendelijk mogelijk, deel eventueel een appel of een glaasje
water uit en zeg Goeie moed!


One response to “JA!

Geef een reactie

