Putje

Het is laat als ik met De Schicht mijn straat in kom gezwierd. Theaterrepetitie, spelen met de piano, de nabespreking, innig tevreden ben ik. Voor me loopt een man. Ik zie alleen zijn achterkant, net pak, geruite pet en hij slingert ernstig.
Als ik vol in de remmen ga voor mijn deur houdt hij zijn pas in. Ik zie nu ook dat hij een strikje draagt, rood met blauwe stippen.
We staan voor mijn deur op de stoep. De man is zichtbaar dronken en stik gelukkig.
Ik ben met pensioen gegaan vandaag Hij grijnst van oor tot oor bij deze boodschap. Ik zie dat hij twee tanden mist, linksboven. Goed geschoren, zijn overhemd hangt uit zijn broek.
Er is bij mij een kleine aarzeling.Iik kan hem natuurlijk afpoeieren en snel naar binnen gaan.
Iets in mij wil hem niet teleurstellen.
Ik zet De Schicht tegen de muur en hoor zijn verhaal: Hoe hij werkte bij de politie in Gent, als ambtenaar, geen agent. Hij heeft geen vrouw, hij houdt van orgelmuziek en muziekkorpsen. Hij was bij de luchtmacht en daarom mag hij nu met achtenvijftig met pensioen.
Ik vraag hem wat hij gaat doen.
Pinten drinken Eer ik hem duidelijk gemaakt hebt dat ik wil weten wat ie volgende week gaat doen als hij niet meer naar zijn werk moet verstrijkt er heel wat tijd.
Hij is nog kipfit en hij gaat op de buurt letten zegt ie. Ik hoef maar te roepen en hup daar is ie. Je moet genieten van het leven roept ie terwijl hij me voor de derde keer een hand geeft.
Ik heb nu de voordeur open en maak aanstalten om naar binnen te gaan.
Als ik hem verzeker dat hij echt niet mee naar binnen moet om te kijken of alles in orde is laat hij me gaan.
Ik kijk hem na en hij draait zich nog een keer om om te zwaaien.


Geef een reactie

