Onder water

IMG_9604
Ik zit te soezen, benen op de tafel voor me, eerste glas wijn op. Te weinig slaap de afgelopen nacht, de warme zon en de schittering op het water maken dat ik af en toe mijn ogen sluit. De vijver van het Parkcafé en de kinderstemmen vormen het decor.
Het terras aan het water zit vol. Ik open mijn ogen en kijk recht in de opengesperde ogen van een klein kind onder water. Ik registreer dat het iets blauws aan heeft dat de mond onder water naar adem hapt. In een vloeiende beweging sta ik recht en spring in het water. Alles is glad en glibberig ik grijp naar het kind dat nog steeds met de ogen wijd open in het water drijft. Mis!
Ik glij weg en steek nog eens mijn hand uit. Nu heb ik het kind vast en til het uit het water.
Mijn gedachten en handelen zijn twee verschillende stromen: Kan ik nog reanimeren, waarom helpt niemand mij, dit kind krijgt water binnen, waar zijn de ouders,
Ondertussen hou ik het kind op zijn kop, het hoest en kijkt me aan. Water zegt ie, ik denk dat het een jongetje is. Hij huilt even. Ik sta tot mijn middel in het smerige water. Via een houten trapje probeer ik uit het water te komen, het kind stevig in mijn armen. ik glij uit en ga met het kind nog een keer kopje onder, mijn enkel schuurt langs de houten treden. Ik registreer het en probeer me recht te houden. Het terras kijkt toe.
Dokter Jaap staat op: Wil je een hand?
Zo stap ik op het droge. Daar sta ik. Kletsnat en druipend in mijn rok en shirt.
Ik schat het kind een jaar of drie. We zagen niet dat er iemand in het water lag zeggen de mannen die ook aan de rand van de vijver hun bier drinken. Ik speur naar de ouders met een bibberend kind op de arm. Niemand is blijkbaar zijn kind kwijt.
De medewerkers van het Parkcafé schieten te hulp. we trekken het kind zijn kleren uit, definitief een jongetje. ik maak me ongerust want hij heeft het vieze water binnen gekregen.
Als ze zien dat ik ook sta te druipen krijg ik ook een handdoek. Mij shirt trek ik uit. Ik druk het bibberende kind tegen mijn borst en wikkel de handdoeken om ons heen. Hij wijst met zijn vinger naar de bak chips op tafel. Ondertussen is er een groep mensen op zoek naar de ouders van het jongetje. Hij antwoord op geen enkele vraag. Zijn kleine kaken malen de chips.
Er wordt een microfoon gezocht. Een oproep over het terrein. Minstens een half uur later komt er een boos kijkende vrouw aan. De moeder hoor ik iemand zeggen. Ze rukt zonder iets te zeggen het kind uit mijn armen waardoor ik half naakt op het gras sta, want de handdoeken vallen naar beneden, grijpt het hoopje natte kleren dat op de bar ligt en loopt met grote stappen weg. Ik sta aan de grond genageld, ik beef ervan, ik wil het kind zo niet afgeven. Is dit de moeder wel? Mevrouw, zij heeft het kind uit het water gered, hij was bijna verdronken! roept de vrouw naast me. De moeder kijkt niet op of om loopt gewoon door en snauwt JA
De omstanders zijn verontwaardiging. Vast de schrik van de moeder denk ik. De eigenaresse van het domein neemt me mee. Ze stopt mijn kleren in de droogkast en geeft me een rok en shirt van haarzelf. Ik wandel terug de zon in en huiver.
Veel later spoort een medewerker de vader op en dwingt hem mij te bedanken. Het interesseert me niks. Terwijl hij staat te vertellen hoe goed hij op zijn kind past zie ik alleen maar hoe het jongetje met zijn verbaasde ogen onderwater drijft.
Ik kap het verhaal af. Zeg dat ze hem in de gaten moeten houden, dat ie water binnen heeft gekregen dat ik hem op zijn kop heb moeten houden en dat hij echt wel even in het water heeft gelegen. Ik herhaal het drie keer maar ben zeker dat de man mij niet hoort. Als ik een paar uur later naar huis ga rent het jongetje me voorbij in een shirtje en pamper, helemaal alleen.


Geef een reactie

