Stom

In het licht van de lantarenpaal staat een man aan de plastic omheining van een put in de stoep te sjorren. Ik zie het van verre. Hij haalt de ijzeren pinnen waarmee het oranje plastic vastgemaakt is uit de grond.
De man is middelbaar, hij draagt een overhemd en een keurige broek met vouw. Duidelijk van buitenlandse afkomst concludeer ik als ik zijn kleding en teint combineer.

Waarom zou ie een soort oranje plastic omheining willen stelen vraag ik me af. Gaat ie er iets voor zijn vrouw van knutselen, zou het gebruikt worden om een stukje grond voor een beest af te zetten? In gedachten ga ik de mogelijkheden af.

Hij kijkt op als ik dicht nader. Dag mevrouw, dit is gevaarlijk. Niet goed gedaan. Ik zie hoe hij zorgvuldig de pinnen stevig en recht in de grond steekt. Hij trekt, de nu strakgespannen, omheining netjes naar boven.
De mensen zouden kunnen vallen, is niet voor mij. Ik woon daar. Hij wijst met zijn vinger naar de straat achter mijn huis.
Schijnheilig zeg ik: Natuurlijk is het niet voor u, wat fijn dat u zo op onze veiligheid let.


Geef een reactie

