Politiek correct

Boontjes uit Kenia, aardbeien uit Spanje, tomaten uit Zuid Afrika, schandelijk! Ik knik instemmend vliegtuigen zijn niet voor groente, misschien ook niet voor mensen maar dat is een geheel andere discussie die ik wijselijk vermijd. Tegenover me zit een deskundige, er is geen speld tussen te krijgen.
De oplossing; De groentetas. Louter groente biologisch dynamisch rechtsgedraaid en uit de buurt. De vrouw die de zakken zal gaan leveren is bovendien straatarm dus dienen we het goede doel aan alle kanten.

an offer you can’t refuse!

Week na week krijg ik een bruine papieren zak met daarin één teentje knoflook, een spitskool waar je met twee nauwelijks van kan eten. Sla met rotte blaadjes, bleekselderij die na 3 dagen zelf soep is geworden. Soms zit er ook een zakje in met dertig gedroogde bruine bonen. Echt onder de indruk van de kwaliteit ben ik niet maar het is vast vreselijk gezond zo zonder al die middelen om dingen vers en groen te houden. Duur is het ook, ik zou mijn groenten beter zelf in Spanje kunnen halen. Omdat het zo’n lelijke gedachte is onderdruk ik hem onmiddellijk. De mevrouw van de zak is arm, ik ben rijk en zij wroet de hele dag in de klamme klei om mijn groente te kweken.

Met vrienden ga ik uit eten naar een deftig restaurant. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Onderweg vertel ik ze van mijn nobele groentetas en de verslokerde inhoud. De stoelen worden aangeschoven en de menukaarten uitgedeeld. Tevreden kijk ik om me heen. In de hoek aan een tafeltje met kaarslicht zie ik een bekend gezicht, het duurt even voor ik het herken, het is de mevrouw van de groentetas. Ze wuift en ik zwaai slapjes terug.

De volgende bruine tas die ik afhaal bevat een bosje zevenblad* met een recept voor overheerlijke hartige taart. Het is de laatste groentetas die ik afneem.

*zevenblad is een onuitroeibaar onkruid dat kniehoog in mijn tuin groeit en de schrik van elke tuinier.


One response to “Politiek correct

Geef een reactie

