Goudbuikje

Het wereldkampioenschap ploegen voor oude tractoren is nou niet bepaald een evenement waar ik warm voor loop. Het lijkt me oersaai. Toch ga ik op pad. Het is weekend en er is ernstig item-schaarste. Wilhelminadorp, vind het maar eens als je van de overkant bent en geen navigatiedinges hebt.
Met mijn vinger over de kaart die op de redactie hangt stippel ik mijn route uit. Ergens achter Goes beslis ik.

Zonder problemen bereik ik het stuk land waar de oudjes moeten ploegen. Geen indrukwekkende wielen en gesloten cabines met satellietsysteem dat er voor zorgt dat je altijd netjes recht ploegt.
Kleine robuuste tractoren in rood, blauw, groen en oranje. Oude mannen in donkerblauwe ketelpakken klemmen het stuur van hun ronkende machines stevig in de handen terwijl ze ingespannen recht en diep proberen te ploegen.

Aan het eind van een van de voren staat een kleine rode tractor, de motor is goud geverfd. Mag ik mee? Ik schreeuw zo hard ik kan maar moet het toch drie keer herhalen. De man wenkt met zijn hand en ik spring op de treeplank. Er is niet veel plaats, ik probeer me met opname apparaat te instaleren op de vierkante centimeter. Als ie begint met ploegen schudden we zo hard heen en weer dat ik me uit alle macht vast moet grijpen om niet van de woest grommende tractor af te vallen. De man lacht hard en steekt zijn duim op. Weg zijn we.

Ik vraag hem het hemd van het lijf, wat, hoe en waarom. Bloed serieus krijg ik uitleg. Het enige leuke aan dit item ben ik zelf denk ik grimmig als ik zijn saaie antwoorden registreer.
Een beetje balorig stel ik hem mijn laatste vraag. Heeft ie ook een naam? Ik wijs met mijn duim naar de machine.

Het gezicht van de man splijt open in een stralende glimlach, zijn ogen twinkelen. Goudbuikje


Geef een reactie

