In goed gezelschap

IMG_1554
Ik stel me recht op de pedalen om de eerste steile helling te beklimmen. Het stuur losjes in de hand zet ik stevig aan. Knak zegt iets in mijn knie. Messcherpe pijn schiet door de zijkant van mijn linkerbeen. Ik laat me van de fiets af glijden, op het goeie been hink ik naar de kant. Bij elke beweging gaat de messentrekker aan de slag. Het zweet breekt me uit en ik wordt een beetje misselijk.
Uit de gele auto met daarop in blauwe letters Medisch Team springen twee mensen in fluorescerende pakken. Ze kijken bezorgd naar de knie die meteen blauw en dik wordt. Oei, oei, verder fietsen is geen optie. Hup in de bezemwagen. De mannen die van het opvegen van de lamme en de kreupelen zijn spreken een Limburgs dialect waar ik geen touw aan vast kan knopen. Dat is niet erg, ik moet me concentreren op het stil houden van mijn knie.

Bibberig en met een ijszak laat ik me slapjes vervoeren. Daar staat al weer een renner aan de kant, het is Peter Vandermeersch en zijn zoon. Ze geven op, gaan terug naar Leuven. De zoon is niet fit om te fietsen. Zie ik daar een glimp van opluchting in de ogen van de vader die net de eerste col beklom?.

Bij de volgende klim rekt het peloton zich uit tot een lang en kleurig lint. Ik zie hoe een man in een rood Lottoshirt geduwd wordt. Die haalt het niet becommentariëren mijn bezemmannen. Ze knikken er deskundig bij, gisteren waren ze ook al van de opveeg, zij hebben er verstand van.
Het duwen is inderdaad niet genoeg. De man met de wuivende grijze lokken moet opgeven. Zijn benen bibberen als hij wacht op onze bus. Het raampje van de bezemwagen gaat naar beneden, zijn ademhaling raspt. De half dode renner moet terug naar Leuven. De bezembus is vol want ik, mijn fiets en proviand voor zeventig fietsers vullen hem ruimschoots.
Het is Guy Swinnen die hier langs de weg staat af te zien. Met een sluts handje zwaait hij ons na.
Ik bevind me vandaag ik het goede gezelschap van opgevers met ballen.


Geef een reactie

