Eén Piet te veel.

Op de achterbank van de auto staat een plastic doos. Al mijn Met Liefs gerief zit erin. Voor vertrek controleer ik de voorraad condooms, ik heb er minstens dertig. Mijn huidkleurige demonstratie-Piet zit er ook in, die prop ik een beetje aan de zijkant. Dan vliegt ie er niet uit als ik onverwachts hard moet remmen. Alle documentatie zit er in gok ik terwijl ik snel met mijn handen door de stapels afbeeldingen van het geslachstonderdeel in al zijn vormen ga om te controleren of ik geen lesmateriaal vergeet.

Bij de oprit van de snelweg richting Antwerpen staan drie jongeren te liften. Zonder nadenken trap ik op de rem. Natuurlijk kunnen ze mee. Met het meisje naast me spreek ik geanimeerd over de voor en nadelen van liften.
Als ik mijn hoofd een beetje draai om de passagiers op de achterbank ook bij het gesprek te betrekken zie ik hoe de twee jongens met mijn plastic bak tussen zich in zitten. Hun ellebogen rusten op de rand van de bak, ze kijken een beetje vreemd. Langzaam komt het besef dat ze vol zicht hebben op mijn Piet, de berg condooms en alle getekende vleeswaren.

Omstandig ga ik uitleggen dat ik vorming sexuele en relationele vorming geef, dat de Piet nu bloot is omdat ik het blauwe chirowashandje waar ik hem in bewaar ergens liet liggen, hoe stom is dat. De condooms ga ik straks ga uitdelen en dat ik snap dat ze niet dagelijks dat soort attributen tegenkomen. De jongens op de achterbank zien eruit alsof ze mijn uitleg liever niet zouden horen. Ze kijken naar buiten en hummen af en toe instemmend. Ik weet niet of ze dat doen om mij gerust te stellen of zichzelf.


Geef een reactie

