Zeevrucht

Het is zo koud dat mijn adem wolkjes maakt in de buitenlucht. Handschoenen, winterjas, dik vest en das plus warme bontlaarzen houden me warm. In de auto stook ik de verwarming flink op. Ik heb een missie. Daarom zet ik de muziek keihard: Mahler, geen idee hoe het stuk heet maar het geeft me precies wat ik nodig heb, adrenaline en moed. Op de passagiersstoel een thermos hete thee. Onder het rijden heb ik een zonnebril nodig, verraderlijk schijnt de zon zijn verblindend licht.

De bestemming bereikt aarzel ik met uitstappen. Ik draai het raampje naar beneden en voel meteen de koude wind. Ik besluit in de auto te beginnen. Leg de dikke witte badjas klaar op de achterbank. Trek razendsnel al mijn kleren uit. Gooi de deur open en spring naar buiten. De kou beneemt me de adem, de autodeur dichtslaan lijkt louter tijdverspilling dus ren ik keihard naar beneden de dijk af. Als mijn voeten het zand bereiken stromen de tranen van de kou. Dan zijn daar de golven. Ik aarzel geen moment en onder het uitschreeuwen van vreemde woeste kreten spring ik in de zee. Struikelend ga ik kopje onder. Het water is als naalden in mijn huid.

De impuls om deze lege koude vijandige omgeving te verlaten is groot. Druipend ren ik over het strand terug naar de auto. De badjas schuurt mijn door zand en water aangeraakte lijf. Ik droog mijn voeten af en wurm me in de dikke gebreide sokken. Deur dicht, handdoek rond mijn hoofd begint de aangename tinteling. Mijn vel zo rood als een kreeft, mijn ogen helder als de droge winterlucht. De dop van de thermos fungeert als beker. Begerig blaas ik terwijl mijn handen een kommetje vormen rond het roetsvrijstaal.
De eerste slok thee drink ik door de damp heen om ook mijn binnenste te verwarmen.


Geef een reactie

