Inburgering

Ze helpen tegen ziektes, vooral tegen hondsdolheid. Met droge ogen houdt de bakkersvrouw haar verhaal.
Nu zijn er veel honden in mijn buurt dus op zich niet zo gek dat ze me een broodje aanbeveelt dat kan helpen tegen zo een enge ziekte. Zou ik niet het schuim op de bek krijgen en met rollende ogen en grommend ter aarde storten na een beet van een hondsdol dier?

Zelf gelooft ze er niet in, de bakkersman wel. Die is gelovig knikt ze. Ze verkopen de gewijde mastellen enkel en alleen op 3 november, iets met Sint Hubertus en het volk beschermen.
Ik kan er zeker van zijn dat alle mastellen mee gaan naar de mis om door de pastoor gezegend te worden. Niet alleen een symbolisch mandje met drie broodjes in zoals sommige bakkers doen smaalt ze.

De bedoeling is wel dat ik er voor elk gezinslid eentje koop en als ik zeker van mijn broodjes wil zijn moet ik bestellen.De oudere mensen zijn daar zot op en dan gaat het hard.
Het allerbeste zou zijn als ik ook mijn huisdieren een stukje geef. Die zijn dan mee beschermd, vroeger gaven de boeren dat ook aan hun beesten.

Nu spreken we hier niet van de middeleeuwen maar van een gesprek van afgelopen week bij mijn plaatselijke Gentse bakker.


Geef een reactie

