Ziektes

IMG_9793[1]
Ik moet oppassen dat mijn schoen niet in de zuigende modder blijft steken. Mijn voeten zijn kletsnat en de snot loopt uit mijn neus. Schorren, slikken, de industrie van de Antwerpse haven en de kerncentrale van Doel vormen het decor. De geulen die we over moeten en die volgens de mannen waar we mee op stap zijn makkelijk over te steken zijn staan vol met water.

Het is zes graden en een ijzige wind jaagt over het Land van Saeftinghe. We sjouwen een tas met zes liter drinken en een pak speculaas mee terwijl we kilometers lang geul in geul uit klimmen. Soms moeten we akelig ver springen. Dan red je het alleen door jezelf met ware doodsverachting over de geul te werpen terwijl je naar de hand van je voorganger grijpt, die al aan de droge overkant staat. Als je geluk hebt is die in staat om je vast te pakken en je veilig te doen landen aan de andere kant.

Het mislukt nogal vaak. Dan valt een van ons in de slik of trekt degene die al veilig aan de andere kant staat mee het water in. Voor een buitenstaander ziet het er idioot uit en dat is het ook. Te weinig beschermende kleren, laarzen en dikke truien. We delen regenbroek en werkjassen maar dat voorkomt niet dat we langzaam door en door verkleumen.

Toch is de stemming opperbest. We hebben kinderlijke pret en juichen elkaar luidkeels toe als een sprong lukt of een redding slaagt. Cliënten en medewerkers zijn we maar dat verschil valt hier in dit desolate landschap weg. Met elkaar zullen we het moeten doen. Tijdens de pauze aan de rand van een geul krijg ik een koek. Nee dank je, glutenallergie zeg ik. Ah dan heb je de ziekte van Asperges Stralend staat ze daar, ze zag het net nog op de tv, van glutenallergie krijg je de ziekte van Asperges!

Met open mond, de slik ondertussen achter mijn oren, mijn lippen blauw van de kou kijk ik naar mijn directeur die er uitziet alsof ie net bijna is verdronken. Zijn bril ondoorzichtig van de regendruppels, zijn haar tegen zijn hoofd geplakt zegt ie: Ik heb altijd wel gedacht dat er iets mis met je was!


Geef een reactie

