Eureka

Maanden lang vertrek ik in het holst van de nacht naar Leuven om op tijd op mijn afspraken te zijn. Voor zes uur moet ik Gent achter me laten om niet in de moordend trage file van auto’s te geraken die me het benauwde gevoel geven van een slak op weg naar Rome.

Zo comfortabel mogelijk probeer ik me de rit te maken. De juiste muziek in de cd speler, een thermos thee, glutenvrije koekjes, fruit en nootjes. De wekelijks terugkerende wanhopige poging om op tijd in Leuven te geraken stemt me hoe dan ook diep treurig. Soms probeer ik oogcontact te maken met een mede weggebruiker. Als er iemand terug kijkt zwaai ik. Zelden heft iemand zijn hand op om mijn vriendelijk gebaar te beantwoorden.

Op een dag besluit ik dat het genoeg is. Waarom dacht ik niet eerder aan de trein? Op de fiets naar Sint Pieters, daar koop ik me een goeie koffie en de krant. Vorstelijk zal ik dan langs de files zoeven, het laatste nieuws tot me nemen. Wie weet wel een deftig gesprek aan knopen met een ander levend wezen in plaats van als een kwijlende idioot te wuiven naar norse automobilisten die me negeren.

Vol van de voorpret en vervuld van tevredenheid over mijn briljante idee om de trein te nemen fiets ik naar het station. Ik voer mijn plan nauwgezet uit, de koffie, de krant. Ik spin bijkans van genoegen over zoveel planning en controle. Op het perron wacht ik op mijn trein. Het is behoorlijk druk. Als de deuren open gaan wacht ik netjes in de rij. De mensen achter me duwen me naar voren. Ik wordt in de wagon geperst. De krant verfrummeld onder mijn arm. De Koffie houd ik voorzichtig voor me uit. Met moeite passeer ik de deuren. Halfweg het treinstel geef ik het op. Ik laat me zakken en zet me met mijn rug tegen de zijkant van iemands tas. Treurig zip ik van mijn koffie, de krant verdwijnt in mijn tas. Reizen in België is kak!


Geef een reactie

