Vertrouwen

De vliegreis is lang, de stoeltjes krap. Ik hou niet van vliegen. Alleen ben ik op pad. De hoofdstad van Georgie wacht maar eerst moet ik nog overstappen in Istanboel. Mijn handbagage bestaat uit twee metalen koffertjes en een enorme laptoptas. Daarin zit al mijn gerief om opnames te maken en die dan ook weer deftig door te zenden naar de omroep.

Batterijen, snoertjes, vreemde metalen voorwerpen vormen op Schiphol een obstakel om door de douane te geraken. Als ze dan ook mijn Zwitsers zakmes zomaar in mijn handbagage aantreffen word ik streng toegesproken. Deemoedig buig ik het hoofd en lever mijn schattige rode mesje in.

Bij het instappen bots ik met mijn spullen overal tegenaan. De stewardess met de grimas van een glimlach op haar gezicht is niet blij. Bang dat mijn spullen zoekraken bij het overladen piep ik, al mijn werkgerief zit er in. Ik stapel twee koffers in de bagageruimte boven mijn hoofd en zet de tas onder mijn stoel. Ik zit aan het raampje.

Naast me schuift een gesluierde vrouw. Ze kijkt bang, banger dan ik schat ik in want ik hou me de stoere verslaggever op wereldmissie, zo’n beetje als Robbedoes zonder Kwabbernoot op zoek naar de Marsupilami. Ik glimlach haar toe en verstop me achter een tijdschrift. Adem in, adem uit.

De veiligheidsinstructie van de met zwemvesten zwaaiende steward negeer ik. Het vliegtuig begint te rijden. Sneller en sneller. Ik hou de leuning vast en kijk opzij. Daar zit de vrouw met tranen in haar ogen. Ze neemt mijn hand en knijpt. We houden elkaar stevig vast tot de vlieger netjes recht en op koers ligt. Daarna giechelen we om zoveel onnozele angst. Bij het afscheid zoenen we elkaar teder en knijpt ze in mijn wangen.

 


Geef een reactie

