Huisvlijt

Het ruikt heerlijk! Ze draait de dop van een grote wasmiddelfles. Kost ook bijna niks, marseillezeep, soda, water, roeren, nachtje laten staan en voilà, geweldig wasmiddel.
Zal ik een fles voor je vullen? Verwachtingsvol knik ik ja, wasmiddel van een echte heks, gebrouwen uit louter huis-tuin- en keuken-middeltjes. Ik sta bijkans te jubelen van plezier.

Het is laat als ik thuis kom. De fles zet ik tussen de andere wasproducten op de wasmachien. De taken in mijn huishouden zijn strikt verdeeld. Ik was nooit. Morgen even de gebruiksaanwijzing van ons nieuwe wonderwasmiddel vertellen tegen de wasman bedenk ik als ik in bed lig. De huishoudheks heeft er bij gezegd dat ze het nog maar op handdoeken en de witte was uitprobeerde.

De dagelijkse beslommeringen nemen de volgende dagen over en het brouwsel op de wasmachien is straal vergeten. Ik pak een schone bh uit mijn lade, het is een oude paarse maar hij zit zo lekker. Als ik hem aan wil doen verpulvert het kant onder mijn vingers. Jammer maar nu dan toch versleten, grijp ik naar een zwart exemplaar. Stomverbaasd zie ik ook het kant van dit ondergoed verdwijnen onder mijn handen. Ik grijp in de wasmand op de overloop en haal er een aan elkaar geplakt kanten bloesje, een onderbroek met enorme gaten en een bh die nog vrij nieuw is uit. Als ik het vastneem of uitschud blijft er niks van over. Ik sta er verdwaasd naar te kijken en roep de wasman die nog slaperig in zijn bed ligt ter verantwoording.

Hoeveel graden piep ik met paniek in mijn stem, wat heb je met mijn was gedaan?
Slaperig bromt hij dat hij gewoon op 40 graden heeft gewassen niks bijzonders en wat zeur ik nou, ik was toch nooit, je weet amper hoe je de wasmachine aanzet roept hij vanonder zijn dekens.

Dan gaat het licht aan: Het wasmiddel van de heks, jammer ik, je hebt het wasmiddel van de heks gebruikt. De wasman kijkt me onbegrijpend aan. Bedoel je dat in de fles met wit en paars?
Omringd door mijn verpulverde ondergoed kan
ik enkel woordloos knikken.


Geef een reactie

