Gruwelijk

Vanuit mijn gammele auto sprint ik naar de achterdeur, kind onder de arm. Ik spied als een arend de omgeving af en zie vanuit mijn ooghoek het beest met driftige passen naderen. De deur die ik in zeven haasten achter me dicht zwiep laat een doffe dreun.
Ik haal opgelucht adem terwijl ik vanachter het vensterglas toekijkt hoe hij met zijn donkere oranje en glanzend bruine veren gepikeerd weg stapt, terug den hof in.

Zodra hij de klink van de deur hoort zie ik hem met gestrekte staart en in stevige pas richting huis rennen, ik stel het bezoek aan de wc, die nog buiten is, zo lang mogelijk uit. De sporen aan zijn poten zijn klaar voor het gevecht en als hij bij hoge uitzondering leper en sneller is dan ik springt ie hoog in de lucht met zijn poten vooruit naar me toe.
Mij rest dan enkel hysterisch gegil tot iemand me kom redden.

De polder rond mijn woonst is uitgestrekt en leeg, ik wens de haan een lang en gelukkig leven ver van mij. Als om te tergen hangt ie als een lusteloze jongere de hele dag in de buurt om het spel van de onverwachte snelle aanval te perfectioneren.

De dag komt dat ik het kind aan een hand heb en twee volle boodschappen tassen in de andere. Traag als ik ben zie ik het beest te laat de hoek om komen. Hij springt pardoes boven op de dappere kleine ridder aan mijn zijde. Dat is er te veel aan. In plaats van het gebruikelijke hysterisch gedoe schiet ik in een kolere. De haan krijgt een enorme oplawaai met de stok die voor noodgevallen aan de deur staat.
Versuft tolt hij rondjes terwijl ik hem voorbijsnel naar het veilige warme van mijn huis.

In plaats van het verwachte dood neer te gaan liggen wankelt ie de bosjes in. Ik check om het kwartier zijn status en concludeer na een uur of wat dat de klap niet hard genoeg is en dat ie nu wel heel boos zal zijn.
Ik bel mijn vader en barricadeer het huis. Als de bebloede bijl tegen de muur van het huis gezet wordt schenk ik me met bevende handen een borrel in.


Geef een reactie

