Nakendig

Voor het naar bed gaan leg ik twee warme kruiken in bed. Twee lagen dekbed en een schapenvacht op de matras houden me hopelijk warm deze nacht. Voor ik naar bed ga duw ik donkere zware briketten in de houtkachel, mijn hoop op snelle ontbranding in de bitter koude morgen.

Het naarbedgaritueel is geheel gericht op het behoud van lichaamswarmte. Ik drink een hete tas thee, warm mijn ouwe trainingsbroek en dikke trui boven de kachel. In de gloed van de stoof trek ik mijn kleren uit en mijn voorverwarmde expeditiekleding aan. Dan ren ik op mijn sloefen naar het buitentoilet: Een groene deur met hartje, een plank met een gat dat afgedekt wordt met een deksel met als greep een delfts blauw knopje, geen licht!

Putje winter, putje nacht zit ik daar en kijk met open deur naar de sterren en mijn adem die wolkjes maakt.

Terwijl ik mijn broek terug aan doe hoor ik snuiven en kreunen. Mijn hart klopt keihard, ik voel het bloed in mijn oren suizen. Daar is het geluid weer, het komt vanachter de muur van mijn kleine huisje. Ik schat de afstand naar mijn deur en probeer te berekenen hoe lang het zal duren voor ik die achter me op slot kan doen.
Zo sta ik daar met mijn mond open zo stil mogelijk in en uit te ademen.

Het moet een mens zijn die zich blijkbaar van mijn aanwezigheid weinig aantrekt want het geluid gaat ritmisch en gestaagd door. Zou het de meedogenloze bijlmoordenaar van Het Meetjesland zijn? Het dichtsbijzijnde huis te ver weg om hulp te roepen zal ik zelf voor een oplossing moeten zorgen.
Al mijn moed bijeen geraapt stap ik de wc uit. De handen hou ik los langs mijn lijf, elke zenuw straks gespannen, klaar om in de aanval te gaan.

Met een ruime boog ga ik de hoek om en sta oog in oog met mijn verstandelijk behinderde buurman die met zijn broek op zijn knieën, blijkbaar geen last van de koude, druk met zichzelf in de weer is.

De volgende ochtend ontdek ik een uitgesleten pad van zijn huis naar het mijne.


One response to “Nakendig

Geef een reactie

