Buuf

In het donkere trapgat stommel ik naar beneden. Oud huis, haast, weinig lampen, smalle treden, motorische behindering, slechte combinatie. Met veel geraas en gevloek stort ik met al mijn spullen en tree of vier naar beneden. Mijn hand verzwik ik lelijk. Als ik het gat in mijn kous en een bloederige schram op mijn knie sta te inspecteren komt buurvrouw uit haar kamer gestapt.

Buurvrouw is doof zit de hele dag te roken in haar zetel, stookt vervaarlijke olieobjecten die ze ter decoratie op haar tafel plaatst en steekt geregeld haar tapijt in de fik terwijl ik drie hoog boven in diepe rust de slaap der gerusten verken.
Buurvrouw houdt van een drankje, ze begint in de vroege namiddag, legt haar tanden en haar bril af, draagt de hele dag haar pyjama.

Ach schatteke, hebtge pijn?

Als ik de schrik op haar gezicht zie rollen de tranen over mijn wangen en knik ik woordeloos. Zo gevaarlijk ook die trap, ze zouden daar een lamp moeten steken.
Aan mijn arm word ik haar krappe kamer vol rook en warmte binnengeloodst. Na een koffie met een zakdoek gaat het wel weer. Ik sla het stof van me af, klaar om de wereld te trotseren.

Hier, nog een boekske voor vanavond om te lezen. Op de drempel sta ik met een gescheurde kous, een geknakt ego en een tijdschrift in mijn hand met op de voorkant: De Lau bedrogen!


Geef een reactie

