Speurneus

Met mijn neus tegen het vliegtuigraampje kijk ik uit naar ijsberen op het ijs diep beneden. Ik heb het idee opgevat dat we over Groenland vliegen en dat daar beren zullen zijn.

Een hand losjes op het stuur, raam naar beneden, tik ik met mijn hand op het dak de maat van de muziek. Ik speur naar cowboys, ik ben tenslotte in Texas.
Ik zie mannen met snorren, snelle jongens met te dure laarzen, pickup trucks met rokende dikke vrouwen maar nergens een pezige gebruinde eenzame ruiter.

Zoevend over de highway word ik ingehaald door een wit met beige chevy. Twee lasso’s bungelen aan de zijkant. Zonder na te denken geef ik extra gas en zoef aan de rechtse kant voorbij. Grote cowboyhoed, gegroefd hoofd, laat ie zijn auto een beetje terug zakken om geamuseerd mijn enthousiaste gebaren naar mijn passagier gade te slaan.

Na een aantal kilometers moet ik afslaan, hij tilt zijn hoed op als ik zwaai vanuit het open raam. Een echte cowboy zucht ik tevreden.

We vlogen over Alaska, niet over Groenland mompelt mijn vriendin naast me.


Geef een reactie

