Shoot me

De reacties op het nieuws over het juweliersechtpaar dat de twee overvallers dood schoot volg ik met verbazing. Alle juichende commentaren over zelfverdediging, je eigendom, je zaak en je personeel beschermen, lees ik met pijn in mijn buik.

De hoop die uitgesproken wordt dat het echtpaar niet vervolgd of gestraft wordt want het is tenslotte je goed recht om je te verdedigen.

Op rondreis door het zuiden van de Verenigde Staten spreek ik de winkeliers achter de toonbank, de serveersters in de cafĂ©’s, de ouwe vrouwtjes op straat en de cowboys in de bar. Zonder uitzondering waarschuwen ze me. Pas op! Elke gek heeft hier een geweer, je kan hier niet zomaar argeloos over straat stappen.

Op mijn uitleg dat ik tot nu toe louter aardige voorkomende mensen tegen kom halen ze zuchtend hun schouders op: Zoveel onnozelheid! Ja zij zijn te vertrouwen, natuurlijk hebben ze ook een geweer. Maar al die andere idioten, criminelen en slechteriken buiten, die zijn echt gevaarlijk.

Zo leven ze hun leven in angst, angst voor de ander, angst voor wat er kan gebeuren. Het is waar, de wereld kan een vreselijk oord zijn. Ik heb geen oplossing voor de problemen. Ik hoop op verdraagzaamheid, op compassie, op begrip voor mekaar, verbinding en menselijkheid .

Ik doe de schemerlamp aan en leg mijn vrolijkste kleedje klaar om morgen de dag te beginnen.


Geef een reactie

