Ontoerekeningsvatbaar

Hier is de zaklamp, eigenlijk zegt ie pillamp maar wie verstaat dat nu. Ik krijg de kleine maar felle zwarte lamp in mijn hand gedrukt. Net leek het nog een prima idee om de oude kartonnen dozen in de kelder van het kraakpand op te bergen.
Kweetnie hoe handig als we spullen naar het stort moeten brengen beargumenteerde ik, dan kunnen we meteen sorteren.

Niet opgewassen tegen zoveel redelijkheid knikt de man in zijn gestreepte fluwelen broek vanuit zijn bus vol met spullen die leeg moet omdat er morgen drie piano’s in moeten passen.

Nu sta ik daar met drie kartonnen dozen in mijn armen en de zaklamp in mijn hand geklemd boven aan de trap. Een donker gat gaapt me toe, ik weet zeker dat er spinnen zitten. Pas je op dat je niet van de trap valt? Die is hartstikke steil. Gooi de dozen eerst maar naar beneden. Het is een groot spel daar.

De man staat achter me. Hij lijkt niet echt van plan om zelf naar beneden te gaan. Ik laat me niet kennen en gooi de dozen voor me uit naar benden. Met een doffe klap komen ze neer, stof dwarrelt op. Voorzicht daal ik de smalle treden af. Ik voel een spinnenweb langs mijn gezicht strijken en huiver. Ik zet de dozen net uit het zicht achter het hoekje.

Voorzichtig schuifel ik door de krochten van het pand. Mijn zomerjurk beweegt als een kleurige veeg tussen het vuil en stof. Ik probeer zo min mogelijk aan te raken. Na de laatste doos klim ik opgelucht naar boven. Daar staat de man achter de smalle deur te wachten. Zo nu de deur op slot en de sleutel weggooien Ik kan een zenuwachtige giechel nauwelijks onderdrukken als ik het warme zonlicht instap en me verstop in zijn armen om zijn troostende geur op te snuiven.


Geef een reactie

