Kniptang

De man naast me klopt als een waanzinnige op zijn lijf: Ik ben mijn fietssleutel kwijt piept hij. Tot twee keer toe haalt hij al zijn zakken leeg maar de sleutel is nergens te bekennen. Kwijtgeraakt terwijl ik op de deken lag denkt ie.

Net nog was het dekentje gespreid in de grote tent op de weide en nu heb ik het flink uitgeslagen in de warme buitenlucht. Beteuterd kijk ik rond me. Het gras is platgetrapt door de honderden voeten die hier de afgelopen dagen passeerden. Nergens zie ik een kleine zwarte fietssleutel.

Op goed geluk loop ik nog terug naar de grote blauwe tent om daar de grond af te speuren. Het concert van Flip Kowlier is net lekker op stoom gekomen, ik probeer de dansende voeten te ontwijken terwijl ik zoek. Een meisje, ze heeft een hoed op van kartonnen dienbladen, biedt spontaan aan te helpen als ze me naar de vloer ziet turen. Ik wimpel haar vriendelijk maar dringend af. Voor je het weet loopt de halve concert tent naar een fietssleutel te zoeken.

Bij de info hebben ze niks binnen gekregen en ook de afdeling Gevonden Voorwerpen heeft de sleutel niet. Plots dringt het beeld van een grote rooie brandweerauto op. Naast de fietsenstaling staan de pompiers, die willen misschien wel helpen met het slot doorknippen.

Met vier springen ze uit de auto als ik de situatie uitleg. Even nog is er twijfel want wie weet is de fiets waarvan ik het slot wil laten doorknippen niet van mij en stelen ze daar per ongeluk een fiets. De drang naar actie en avontuur is te groot om weerstand aan te bieden en voor ik het weet loop ik omringd door brandweermannen waarvan er één een kniptang van minstens een meter onder zijn arm heeft naar de fiets.

Deze is het wijs ik de mannen. Ik zie dat de zwarte sleutel in het slot van de fiets zit.


Geef een reactie

