Kleedje

Het is mijn eerste dag, met mijn kousen en zwarte rokje stap ik zwierig uit de auto. De dikke jas en een sjaal houden me warm. Mijn knalrooie laarsjes klikken vrolijk over de straat als ik het omroepgebouw nader. Een beetje zenuwachtig wacht ik voor de balie om me voor te stellen.

Ik mag mee met een van de ervaren verslaggevers. Van opwinding spring ik van de ene op de andere voet. Naar de haven gaat de reis, tijdens de rit in zijn ouwe stationwagen vraag ik hem de oren van het hoofd. Het gaat om duikers van de marine die oefenen ergens bij de Vlissingse sluizen.

In de bittere kou vormt mijn adem wolkjes, mijn knieën bibberen in mijn panty als ik sta te wachten op de betonnen kade. In het donkere water beneden me zie ik weinig beweging. Een kring en af en toe een luchtbel die naar boven komt is het enige teken.

De college tovert met zijn opname apparatuur, ik tuur in de diepte als er vanuit het niks zes duikers naar boven komen en me door hun duikmasker aanstaren. Ik trek mijn rokje over mijn dijen naar beneden en voel hoe mijn wangen langzaam kleuren bij mijn laarsjes

 


Geef een reactie

