Kok van de koning

Combi na combi smijt zijn auto op de stoep voor het café waar ik op de drempel sta. De blauwe draailampen reflecteren fel in de ruiten van de restaurants en de winkels. Agenten, per twee, stappen het huis binnen waarvoor mijn wagen geparkeerd staat.

De Turkse eigenaar van het café schud zijn hoofd over zoveel politiegeweld. Er is iemand malade zucht hij terwijl hij dramatisch naar zijn hoofd grijpt. Ik schuif naar binnen waar ik hartelijk begroet word door een rimpelige oude vrouw, haar gebloemde hoofddoek stevig onder haar kin geknoopt.

Donkerbruine thee dampt me troostend toe en warmt mijn koude vingers. De echte MUG komt toe en even later een ambulance. Ik krijg partjes mandarijn toegestopt van de cafébaas. Helemaal niet goed, niet eten, niet drinken, gooide de met liefde gegeven pannenkoek in het toilet, en zie wat er van komt. Dat is tenminste wat ik denk dat de man zegt. Hij spreekt Frans met een vet accent.

De vrouw aan mijn tafeltje met de droeve bruine ogen en het lange grijze haar zegt: Ik bracht hem een pannetje waterzooi, zelfgemaakte waterzooi. Hij was de kok van de koning, zo een knappe man, van koning Boudewijn dan wel natuurlijk. Hij is ziek geworden in zijn hoofd en helemaal werkonbekwaam. 

De arts zet zijn koffer terug in de kofferbak, de ambulance rijdt langzaam en leeg weg. De kok van de koning zal niet meer koken.


Geef een reactie

