Leerervaring

Snipverkouden, paarse kringen onder mijn ogen sta ik dik ingeduffeld moed te verzamelen met de hooivork in mijn hand. Vier paardenboxen liggen te wachten om gemest te worden. Ik probeer te keuren welke ik echt helemaal zal moeten leegscheppen en welke genoeg hebben aan het wegscheppen van de drollen.

Ik besluit eerst de twee stallen te doen die er nog best goed uitzien. Fluit je van een cent, die paar drollen wegscheppen. De kruiwagen strategisch neergezet ga ik met de hooivork in de weer. Elke keer als ik een grote hoop drollen probeer op te scheppen rolt de helft er af voor ze in de kruiwagen terecht komen. Ik oefen mijn techniek en na een hoop of vijf is er een significante verbetering. Het gaat om de “nazwiep”. Elegant je pols kantelen op het juiste moment en hopla de hele zwik valt netjes in de kruiwagen.

De mest bovenop ligt in geen tijd in de mestwagen. Netjes probeer ik het stro opnieuw te verdelen. elke keer als ik prik stuit ik op een nieuwe hoop mest, keurig afgedekt met min of meer vers stro. Ik ontdek dat de onderlaag van het stro zeiknat is. Mopperend schep ik kruiwagen na kruiwagen vol.

Nooit geweten dat paarden als een soort paashazen hun drollen verstoppen onder een fris laagje stro.


Geef een reactie

