Rolschaap

De stoel plat, mijn laarzen uit. Een kussen onder mijn hoofd en een in mijn rugnom de kou van de deur tegen te houden zoef ik richting zuiden. Er wordt alleen halt gehouden om bij een tankstation mijn thermos met heet water bij te vullen, de chauffeur van koffie te voorzien en om mij om de zes uur met militaire precisie twee paracetamol toe te dienen.

Ik doe hazenslaapjes, af en toe wordt ik wakker omdat ik even op de routeplanner moet kijken of de creditcard om de tolweg te betalen aangeef. Als mijn keel pijn doet zip ik van de gemberthee. Ik lig ingerold in een dikke wollen deken die normaal gebruikt wordt om reumatische klachten van je lijf te houden. Buiten is het koud, sneeuw, rijp, de thermometer geeft buiten tot mijn vijf graden aan. Weet je zeker dat we zuidwaarts gaan mompel ik slaapdronken als ik de wittewereld voorbij zie flitsen.

Na achtien uur min of meer non stop rijden begint de temperatuur op te lopen. Helder blauwe lucht en mijn zonnebril moet er aan te pas komen. De stoel gaat rechter, het schaap naar de achterbank. Dan zit ik op een terras in een piepklein gehucht. De man met snor en hoed schenkende koffie met veel hete melk. Ik koester me in de warmte van de stralen.


Geef een reactie

