Pluk

Op een trap die aan een kant wegzakt in de zanderige bodem balanceer ik om de mooiste sinaasappel te kunnen plukken. Mijn hoofd tussen de takken en de blaadjes snuif ik genietend de zware geur van citrusvruchten. De oranje vrucht in mijn hand weegt zwaar en is nog warm van de zon.

Aan de voet van de trap staat mijn Portugese vriendin. Doe toch voorzichtig, hou je vast piept ze. Stoer sta ik daar in mijn kleedje met bloemen en wuif haar bezwaren weg. Als de trap zo scheef zakt dat ik me alleen nog staande kan houden door half aan een tak te hangen wordt de installatie verplaatst.

Dan begint het hele schouwspel opnieuw. Haar grote familie roept aanwijzingen en moedigt me aan om toch vooral geen sinaasappel te missen. Onder luid gejuich haal ik de laatste van de boom. Ik moet me tot het uiterste strekken om hem te pakken te krijgen.

Als het werk gedaan is drinken we wijn en eten we scherpe worst. Deze familie heeft geen weet van mijn zorgen. Ik koester me in hun liefde en aandacht. Ik vertel ze van mijn droom die ik had als kind: Ooit zou ik in het land wonen waar de sinaasappels aan de bomen groeien, dat leek me het hoogst haalbare aan avontuur.


Geef een reactie

