Niet dood

Michele is verongelukt! Ik moet het drie keer vragen om te verstaan wat er gezegd wordt. Mijn hand beeft als ik het kopje thee van mijn bureau pak. Haar vette lach, hoofd in de nek, mond wijd open van pret. De ongepaste grapjes, hoe ze omgeven door een wolk van maismeel in mijn keuken met haar handen wappert. De beelden staan me levendig voor de geest.

Voor sommige mensen ben ik gewoon een beetje te veel ze zegt het met stralende ogen.

Ergens op een weg in Canada, amper vijftien kilometer van huis, houdt Michele op te bestaan. Een paar auto’s, winterse omstandigheden, een grote klap en dat is het dan.

Niet voor mij. Ik kan niet geloven dat iemand als Michele, zo vol van leven, zo’n sterke lichte ziel, zomaar kan sterven. Voor mij is ze altijd al aan de andere kant van de aarde. Geen tastbare plek, geen straat of huis waar ik me haar voorstel. Haar gulle lach klinkt in mijn oren, ik zie hoe ze het haar achter haar oren stopt en met grootse gebaren haar woorden onderstreept. Ze blijft aan de andere kant van de aarde.


Geef een reactie

