Taart

De Tinnenpotstraat in Ardooie is lang en kronkelig. Prachtig dat dan weer wel: De heldere zon op de met water doordrenkte klei, kale fruitbomen en rommelige hoeves. De asfaltweg wordt steeds smaller, modder ligt als een bruine glimmende deken over de weg waar mijn ouwe bus gevaarlijk overheen slipt. Het kan niet zijn omdat ik als een woeste cowboy rijd want mijn snelheidsmeter komt niet boven de 30 kilometer per uur.

Ik zoek nummer vijf. Ik vind numer zes en acht en uiteindelijk ook nummer twee en vier maar vijf blijft onvindbaar. Hardnekkig speur ik rond. op nummer vijf staat namelijk het door mij begeerde butagas fornuis waar ik me de lekkerste taarten uit fantaseer.

Ik heb een nieuwe loft, superdeluxe cv ketel, energiezuinige radiatoren, speciaal voor mij een groen jaren zeventig ligbad geïnstalleerd. Er is één maar: De loodgieter vergat aardgas aan te leggen in de keuken. Daarom heb ik me nu via een Vlaamse tweedehandssite een echt flessengasfornuis aangeschaft.

Een donkerblauwe volkswagen stopt, het raampje wordt naar beneden gedraaid. Heb jij een fornuis gekocht via Kapaza? Stomverbaasd kijk ik naar de man met zonnebril die zijn auto naast de mijne stil heeft gezet. Als ik bevestig knik zegt ie dat ik hem maar moet volgen. Na nog een stukje gekronkel, inderdaad daar was ik nog niet eerder maar het is toch echt Tinnenpotstraat, springt zijn kleinen uit de auto om de grootvader te roepen. Die verkoopt het door mij begeerde object.

De oudere man klept oven open om te laten zien dat alles er piekfijn uitziet. Tevreden trek ik mijn portemonnee om de afgesproken twintig euro te betalen. Het fornuis was van zijn moeder. Eenennegentig is ze en op twee januari naar het rusthuis vertrokken. Akelig gevallen en het ging niet meer. Elke ochtend nog kijkt hij uit het raam van zijn huis, dat naast dat van zijn moeder is gebouwd, om te zwaaien om zich dan te realiseren dat ze niet meer daar is.

Zeg maar dat ik veel taarten zal bakken in haar oven.  Liefdevol aai ik met mijn vinger over het blinkende randje van het handvat van de oven.


Geef een reactie

