Klop

Midden op de dag in bad, muziekje erbij en een dampende mok thee op de rand. Ik weet de was die zijn schone rondjes draait in de machien zodat niet alleen ik, maar straks ook het bed kraakfris zal zijn.

in mijn badjes zit ik achter de computer na te dampen en te genieten van de zon op mijn rug. Een bezoek aan de wasserette stel ik nog even uit want de hele middag ligt nog voor me. Nu nog is het huis van mij alleen.

Uiteindelijk verzadigd door bad, thee en het verlummelen der uren prop ik de natte was in een grote tas. Verheug me op de krant die ik zal kopen als het goeie goed in de droger zit. Geheel tevreden met het universum en de plaats die ik daar vandaag inneem stap ik de straat op.

Vijftig meter van mijn deur, om de hoek hoor ik lawaai. Mannen spoeden zich langs me heen. Ze gesticuleren wild met armen en roepen elkaar toe. Ook al versta ik er geen woord van ik begrijp de strekking: Het gaat niet goed!

Het tafereel dat zich voor mij ontvouwd heeft iets weg van de schilderijen van Jheronimus Bosch. Mannen gaan elkaar te lijf met stokken en hamers. Er is bloed en gekrijs. Politiewagens komen met hoge snelheid aan en met rokende banden tot stilstand. Het blauwe licht weerkaatst in de ruiten van de huizen.

Motards blokkeren de wijk, niemand kan nog in of uit. Ik sta op de stoep, de tas met natte was hangt zwaar aan mijn arm. Ik denk dat mijn mond open is. Een vrouw met dikke steunkousen aan, in een grijs vest met donkerblauwe rok, grijpt me bij de arm. Haar gezicht vol expressieve rimpels knikt  en schud. In plat Gents doet ze haar verhaal. Ik versta er geen woord van, of toch, eentje wel: Broer!


Geef een reactie

