Achterstevoren

Het zwiert en het zwaait rond mijn in kousen gestoken benen. Ik streel met mijn hand over de stof van mijn pas gekochte jaren vijftig jurkje. Gevonden voor drie euro in de tweedehands winkel koop ik er een bijpassende, drie keer zo dure, blauwgroenzeegrijze bloem.

Vrolijk loop ik de hele dag met mijn uitdossing te pronken. Ergens in de middag ga ik naar het toilet en ontdek twee zakken aan de zijkant, netjes weggewerkt in de naad. Als ik er mijn handen in wil steken sta ik eindeloos te sukkelen. Het past niet.

Ik til de rok van mijn jurk hoog op om de constructie beter te kunnen bestuderen. De zakken zitten verkeerd om constateer ik. Peinzend bezie ik het geheel om dan te beseffen dat ik mijn jurk al de hele dag achterstevoren draag.

Giechelig trek ik de jurk uit en draai hem om. Mijn handen passen nu moeiteloos in de zakken. In de spiegel zie ik een intens truttige jurk. Snel haal ik mijn armen uit de mouwen en draai mijn jurk weer terug met de achterkant naar voren.


Geef een reactie

