Reuring

In de buitenhaven van Terneuzen ligt een sleepboot. Op de kant staat Stekeltje, haar antenne wijst stoer richting Souburg. Al onze spullen heb ik samen met technicus Rens aan boord gesleept. We zijn al de hele ochtend op pad. Elk uur komen we live in de uitzending, varia deze keer in plaats van nieuws.

Het gesprek kabbelt voort, ik probeer de mannen uit hun tent te lokken maar echt wild wordt het niet. De kok aan boord brengt een reusachtige schaal gesmeerde sandwichen die op een deftige Engelse high tea niet zouden misstaan. We zorgen goed voor onszelf, de mannen knikken naar elkaar tevreden met zichzelf en hun job.

Vroeger ging het er toch ruw aan toe por ik nog een keer, Ze halen hun schouders op, en zuchten dat het reuze meeviel, uiteindelijk zijn ze gewoon allemaal brave huisvaders met een vrouw en kinders. Ik zie ze denken, weer zo’n muts van de wal die geen idee heeft.

Tijdens het interview hangen we in de stuurhut. De kapitein en twee van zijn mannen houden hun ogen de hele tijd op het water gericht. Midden in mijn vraag beginnen ze met drie tegelijk te roepen en te wijzen. Krachttermen vliegen door de ruimte. Het onderwerp van de opwinding is een groot containerschip. Het maakt een rare zwieper in een nauwe bocht van de Westerschelde.

De motor van de boot slaat aan, de verrekijker heeft het schip in het vizier, ik hou mijn adem in want weet dat ze mijn zijn vergeten en zie me al in volle vaart over de Westerschelde schieten. Spectaculaire radio in het verschiet. Opgewonden hup ik heen en weer.

Dan zucht onze sleper van teleurstelling. Het containerschip herpakt zich en vervolgt zijn baan over de Schelde.


Geef een reactie

