Macht der gewoonte

Op vakantie ontwikkel ik pijlsnel een ijzeren routine. Ik drink mijn koffie, loeiheet en met veel melk, elke ochtend bij het café onder mijn zomerresidentie. Het ontbijt, een mango en een stuk meloen, koop ik voor anderhalve euro bij de groentewinkel in de straat. Het is een beetje morsige winkel. De verschrompelde en beschimmelde groente wordt apart gehouden in een roze plastic emmer. Ze verkopen ook slakken, met een tekening van en vrolijke slak op een stuk karton boven de toonbank wordt het heugelijk feit aangekondigd. Soms ontsnapt er een via de roetsvrijstalen toonbank. Dan probeer ik voorzichtig te manoeuvreren met mijn stukken fruit om de vluchteling niet te pletten.

Tevreden wandel ik dan met een plastic tasje aan de arm naar mijn tijdelijke woonst, roze met een piepklein balkon, als ik mijn nek verdraai en ver over de balustrade leun zie ik de Atlantische oceaan.


Geef een reactie

