Grond happen

Het paard is hoog. Ik kan er niet overheen kijken en moet een trapje gebruiken om op de rug te komen. Zonder angst haal ik de halsbrekende toeren uit om me daarna hoog te laten dragen. Ik waan me een bejaarde Pipi Langkous op mijn witte paard.

Met mijn tong uit mijn mond van inspanning probeer ik de donkerbruine IJslander te sturen. Het klinkt simpel: Kijk naar waar je wilt en het paard gaat er vanzelf naar toe. Zonder moeite schiet mijn paardje in gang. Sturen is geen optie. Hoe zeer ik ook probeer het beest loopt als een dronken aardbei door de binnenbak. Mij kan het niks schelen. Ik zit op mijn paard gelijk een cowboy. Niemand weet tenslotte welke richting ik uit zou willen. Ik kijk gewoon verstandig en zeg: Hup!

Ik wil ook nog best even zonder zadel op het paard. Mijn onafhankelijke zit oefenen. Stiekem ben ik zelf reuze tevreden over mijn onafhankelijke zit. Ik bedoel: Wie zit er onafhankelijker dan ik. Stoer sla ik mijn been over de glanzende, brede rug. Klaar? zegt mijn collega die mee stapt om ongelukken met sukkels zo als ik te voorkomen. Natuurlijk, knik ik. Het paard verplaatst zijn gewicht op zijn andere been en nog voor het beest een stap zet glij ik in een vloeiende beweging van het paard.

Op mijn rug in de modder, vol verbazing, kijk ik op naar de IJslander, die zo vanaf de grond bezien nog van een afmeting lijkt die ontzag kan inboezemen. Ik probeer op te krabbelen, nonchalant, niks aan de hand mensen, ik ben stoer.

Mijn gekwetst ego is de ernstigste blessure, met bibberende benen stap ik weer op. Ik laat me niet kennen. Nog dagen lang loop ik te mompelen. Van een stilstand paard afvallen; Daar is nou echt niks heroïsch aan.


Geef een reactie

