Bots

Op het fietspad ligt een roerloze man. Naast hem een man in korte broek met zijn handen langs zijn lichaam. Als hij mijn ouwe gele ambulance ziet gaat zijn hand aarzelend omhoog. De hele situatie straalt ongemak uit.

De man op het asfalt geeft nauwelijks antwoord op mijn vragen. Zijn fiets hangt tussen de paaltjes die een jonge boom recht moeten houden. De man naast hem blijkt een vriend. Hij brengt een onsamenhangend verhaal over een te ruime bocht en de botsing met de boom.

Ik buig me voorover om de liggende man beter te bestuderen. Geen bloed, hartslag ok. Hij draait met gesloten ogen zijn hoofd langzaam naar me toe. De alcoholwalm beneemt me de adem.

Na veel gezucht brengt de vriend het verhaal, bierproeverij, niet gegeten. Heeft u meer dan vijf biertjes op? De man knikt. Meer dan tien? Weer knikt de man. Ik laat ons gesprek over aantallen voor wat het is en bel het noodnummer.

Als ik terug in mijn auto stap zegt Het Kindeke, die wachtte al die tijd braaf in haar stoel, Had hij teveel alcohol op? Blijkbaar is ze al ingelicht door haar moeder die ook mee is. Het blijft een tijdje stil vanop de achterbank.

Ik denk dat het in zijn fietstas zit. Ze wijst naar de enorme rood met wit gestipte tassen die de fiets van het slachtoffer opvrolijken.

 

 


Geef een reactie

