samenhang

Ik geloof niet in Jezus ook al staat ie al jaren in plastic te swingen op het dashboard van de auto. Mijn Jezus komt trouwens ook niet uit het Midden Oosten. Hij is gemaakt in een fabriek in Texas. Ik ben sterk gehecht aan mijn plastic Jezus. Elke winter overweeg ik een cape voor hem te frutselen, gelukkig komt het er nooit van.

Jaren geleden fietste ik naar Rome. Op een paar honderd kilometer na helemaal alleen. Regen, sneeuw, ontspoorde treinen, een afgelopen ketting en nul kennis van fietsreparaties, heimwee, onversneden puur geluk en krakzinnige ontmoetingen onderweg maakten mijn tocht heroïsch. Het licht zag ik niet onderweg of bij aankomst in Rome.

Onderweg, te voet, van Waterlandkerkje  naar Parijs brandde ik in elke kapel een kaarsje. Ik dacht niet aan Jezus of God maar aan mijn lieve grootmoeder. Ze zou overdreven trots geweest zijn mocht ze nog leven. Zelfs toen de tocht onverwachts eindigde in Remy sur l’eau zag ik daar geen teken in.

Binnenkort stap in naar Santiago de Compostela en de fietstocht volgend jaar naar Lourdes staat ook al gepland. Weer zal ik het licht van De Heere niet zien.

Op straat voor mijn huis vind ik een voordeursleutel met een wit konijnenpootje als sleutelhanger. Peinzend weeg ik hem op mijn hand. Leg ik hem op de vensterbank van een willekeurig huis? Schrijf ik met krijt op de stoep waar de sleutel afgehaald kan worden? Tijdens het nadenken loop ik een stukje op de stoep. Bij een  bruine deur houd ik stil. Ik steek de sleutel in het slot, moeiteloos gaat ie naar binnen. Tevreden haal ik sleutel uit het slot en steek de sleutel in de brievenbus.


Geef een reactie

